Ahad, 22 Mei 2011

BN AKAN TEWAS PADA PRU-13???



Kenyataan Tan Sri Muhyiddin Yassin bahawa PRU ke 13 akan datang bakal menjanjikan saingan paling sengit kepada BN perlu diperhalusi oleh semua parti komponen BN. Melihatkan betapa agresifnya pembangkang dalam melaksanakan kempen mereka, tidak mustahil BN akan menghadapi kemungkinan yang buruk jika sesuatu tidak dilakukan segera.

Ya, memang benar beberapa pilihanraya kecil yg lalu menunjukkan peningkatan sokongan kepada BN khususnya dari pengundi Melayu dan India, tapi ia tidak boleh dijadikan ukuran bahawa BN akan menang selesa nanti. Pilihanraya kecil adalah sama sekali berbeza dengan PRU.

Kekuatan perlu digemblengkan semaksimum mungkin dan tangani segera perbalahan dalam parti yang masih berlarutan jika mahukan BN menang. PRU ke 13 nanti BN wajib menang majoriti 2/3 dan bukannya hanya menang majoriti mudah. Jika tidak, keadaan seperti sekarang pasti berulang apabila BN gagal membentuk sebuah kerajaan yg stabil.

4 buah negeri yg terlepas ke tangan pembangkang juga perlu dirampas semula. Memang terdengar cakap-cakap bahawa rakyat di Selangor dan Kedah tidak berpuas hati dgn prestasi kerajaan PR yg memerintah dan terdapat di kalangan mereka juga menyesal kerana memangkah pembangkang. Jika khabar angin ini benar, BN perlu merebut peluang ini. Kukuhkan barisan, kerja lebih kuat dan selalu-selalulah turun padang mendengar masalah rakyat.

Mengenai kawasan bandar yg memiliki penduduk majoriti Cina, BN dilihat mempunyai masalah besar di sini. Bermula dari PRU 2008 hinggalah kepada Pilihanraya Negeri Sarawak, analisis menunjukkan pengundi Cina secara berterusan menolak BN. Jadi, petunjuk di sini ialah BN bakal terus kehilangan kerusi-kerusi bandar. Orang Cina mungkin telah 'berpatah arang berkerat rotan' dengan BN. 

DAP dilihat bakal terus menguasai kerusi bandar. Jadi, berkemungkinan besar hasrat BN untuk menawan semula Pulau Pinang akan menemui kesukaran. Manakala, Kelantan pula bakal terus kekal di tangan PAS akibat sentimen kuat rakyat negeri itu terhadap kepimpinan Nik Aziz.

BN perlu mengekalkan negeri-negeri yang mereka telah menangi dan kalau boleh cuba merampas semula kerusi-kerusi DUN yg tewas. Mengenai Perak, peluang BN untuk menang tetap ada tapi perlu menghadapi laluan sukar. PR yg ditumbangkan selepas hanya 11 bulan mentadbir pasti akan berkempen habis-habisan untuk merampas semula Perak. BN berkemungkinan tiada masalah untuk menang di kerusi-kerusi majoriti Melayu. 

Bagi aku, lawan BN di Perak bukan PAS @ PKR, tapi adalah DAP. DAP pasti menjadi pilihan untuk menang di kawasan bandar dan terdapat ura-ura yg mereka akan meletakkan calon Melayu. Selain mengekalkan kerusi yg dimenangi, UMNO boleh mencuri kerusi yg dimenangi oleh PAS & PKR pada PRU 2008 lalu bagi membantu BN menang selesa. 

Bagi Sabah dan Sarawak, BN tidak memiliki banyak masalah untuk mengekalkan kemenangan. Status kedua-dua negeri itu sebagai 'save deposit' akan terus kekal.

Mengenai prestasi parti komponen BN khususnya berteraskan kaum Cina seperti MCA, Gerakan dan SUPP, PRU 13 ini akan menjadi penentu untung nasib mereka. Melihatkan trend sokongan kaum Cina sekarang, sudah pasti PRU akan datang bukan tugas mudah untuk mereka. Mereka perlu lebih kreatif mengatur strategi untuk menidakkan sokongan Cina kepada DAP.

Peningkatan sokongan kaum India pula akan memberi semangat baru kepada MIC dan PPP untuk terus bekerja keras memastikan sokongan secara menyeluruh kaum India kpd BN nanti. Perubahan kepimpinan MIC dan faktor Dato Seri Najib bakal menjadi pertaruhan menarik undi kaum India.

Rumusannya, BN tetap mempunyai peluang cerah untuk menang dalam PRU ke 13 nanti. Apa yang penting, leraikan segera masalah dalaman parti, kukuhkan perpaduan sesama ahli parti dan yg lebih penting kesanggupan untuk turun ke akar umbi mendengar rintihan rakyat.
            

4 ulasan:

  1. Assalamualaikum
    Usah dipeduli dan JANGAN SESEKALI DIPUJUK undi kaum cina. Memujuk apatah lagi merayu undi mereka akan menjadikan mereka besar kepala dan demanding. Jika mereka memilih untuk menjadi pembangkang, biarkan. PALING PENTING.... SATUKAN SEMUA KAUM KAUM BUMIPUTERA.... pasti banyak yang boleh dilakukan untuk kemajuan kita semua.
    Wassalam

    BalasPadam
  2. SETUJU.....................................................

    BalasPadam
  3. Ada beberapa laporan mengatakan semasa pasca PRU tahun 1969, DAP dalam keghairahan meraikan kejayaan mereka telah berarak di kawasan bandar menghina umat melayu dengan kata kata kesat, dengan membawa penyapu, melaungkan slogan 'melayu balik kampong tanam kacang. Pada satu insiden mereka yang di kepalai oleh beberapa pecacai termasuk LIM KIT SIANG berarak ke kediaman rasmi YB Menteri Besar, Selangor di Kuala Lumpur dan meminta Menteri Besar ketrika itu arwah Dato Harun Hj Idris supaya beliau meletak jawatan.

    Si Lim kit Siang ni pula telah di laporkan kencing di batang tiang bendera Malaysia yg ada di perkarangan Kediaman Menteri Besar. Jika benar dia berbuat demikian memnag cukup biadab dan tidak patriotik cina sepet ni.

    Usah lah kita layan DAP ni kerana barisan pemimpin depa ini berfikiran totok dan perjuangan mereka sememang tidak ada tempat dalam Negara kita ini. Mereka ni mengamalkan politik perkauman.

    Melayu melayu yang turut dalam barisan mereka ini sedarlah kamu akan jadi macam OTHMAN WOK dan AHMAD MATTA, kentut pun tak akan di hiraukan kalau cina cina DAP ni berkuasa. Lihat macam mana layanan yang di alami oleh Sivakumar dan India india dalam DAP. Kamu hanya akan tonjolkan untuk meraih sokong melayu untuk depa melantik Menteri Besar kelak jika mereka BERKUASA.

    Orang Orang saperti Tengku Aziz dan anak mendiang Khir Johari kamu ni serupa macam si kitol. Atas kebebasan bersuara dan demokrasi konon. Jangan lah memperlekeh kan orang melayu. Puak puak baba dan nyoya semangnya patut di contohi bukan kacokan cina yang ada sekarang dalam masyarakat melayu.

    Kita mesti bertegas jangan di beri muka kepada DAP ni. Kita sedang melihat pembentukan CINA RAYA yang mereka sedang usahakan sekarang di tanah air kita ini. Patah kan kerja kerja khianat mereka. Tak ada elok nya DAP di beri kuasa.

    BalasPadam
  4. Moshe,
    Jgn salah fakta, 1969 pilihanraya byk dimenangi oleh gerakan yg pada ketika itu adlh pembangkang! Bukan dap, tapi gerakan yg telah membuat perarakan kemenangan di bandar kuala lumpur.sill rujuk buku sejarah Delilah menengah terbitan kementerian pelajaran Malaysia!

    BalasPadam