Ahad, 15 Mei 2011

MESTI BACA!!! : PUNCA ORANG CINA TOLAK BN


Aku yakin pilihanraya umum akan datang, orang Cina akan menolak BN. Dengan kata lain, mereka akan memangkah pakatan haram. BN berkemungkinan besar akan terus mengalami masalah di bandar-bandar besar @ kawasan yg penduduknya majoriti Cina.

MCA, Gerakan dan SUPP tidak ada keupayaan lagi untuk menarik semula sokongan org Cina kpd BN. Malah, boleh jadi juga PRU akan datang bakal menjanjikan zaman malap kpd parti-parti Cina itu. Orang Cina telah membuat keputusan. Tiada lagi talian hayat boleh dipohon kpd mereka. Keputusan mereka muktamad.

Mengapa mereka memilih pakatan haram? Adakah BN selama ini tidak pernah cuba memenuhi permintaan mereka? BN sebenarnya telah banyak memenuhi segala apa yg org Cina pinta. Walaupun bukan semuanya dipenuhi tapi sekurang-kurangnya suara mereka sentiasa diambil kira oleh kerajaan. Mana ada negara di dunia ini kaum minoritinya dilayan bagai menatang minyak yg penuh oleh kerajaan selain Malaysia.

Sayangnya, org Cina bukan satu bangsa yg suka mengenang kebaikan org terhadap mereka. Mereka adalah satu bangsa yg objektif. Mereka ada strategi tersendiri. Mereka akan memilih sesuatu perkara yg boleh memberi keuntungan kepada mereka. Mereka tidak memilih mengikut emosi.

Dahulu org Cina mungkin boleh menerima pepatah bahawa biar org Cina pegang ekonomi, manakala org Melayu kuasai politik. Tetapi pepatah itu kini tidak lagi terpakai oleh mereka. Mereka kini mahu lebih dari itu.
Mereka mahu kuasai politik negara pula. Mereka mula tamak dan angkuh.


Kalau anda pernah membaca sejarah penubuhan negara China, anda boleh memahami psikologi org China. Negara China menjadi sebesar sekarang kerana pada zaman dulu org China suka meneroka tanah-tanah baru yg bukan milik mereka. Tanah-tanah yg mereka terokai itu sebenarnya sudah ada pemiliknya iaitu kaum lain. Prinsip mereka apabila telah meneroka/membuka sesuatu kawasan itu, mereka ingin menguasainya terus. Jadi penduduk asal kawasan tersebut akhirnya terpaksa beralah dan angkat kaki akibat bimbang dengan bilangan org China yg lebih ramai.

Itulah prinsip yg org Cina Malaysia pegang kini. Mereka inginkan negara ini. Mereka ingin kuasai segalanya. Mereka tidak peduli apa itu hak-hak Melayu n bumiputera. Bagi mereka, siapa yg lebih kuat & kaya dialah yg berkuasa.

Kemenangan besar pakatan haram pada PRU 2008 (khususnya DAP) telah memberi suatu petunjuk kpd org Cina bahawa mereka boleh menguasai politik negara ini. Mereka sudah nampak peluang di depan mata. Mereka telah berfikir bahawa jika pakatan haram yg menang, org Cina lah yg akan berkuasa di negara ini (lihat di Perak- walaupun Nizar MB tapi DAP lah yg lebih berkuasa, begitu juga di Selangor- PKR lebih mengikut telunjuk DAP. Mereka jadikan Melayu sbg boneka). 

Ini berbeza jika mereka menyokong BN. Paling tinggi pun jawatan yg akan diberi kpd org Cina adalah bertaraf Menteri kabinet saja. Yang berkuasa tetap org Melayu juga. Itulah yg mereka tidak mahu. Mereka mahu lebih lagi. Sindrom tamak telah menguasai mereka.

Kerajaan kena mulai faham arus penolakan org Cina terhadap BN. Ia ibarat rajuk yg tidak dapat dipujuk lagi. Jadi mulai hari ini kerajaan perlu berpada-pada dalam memenuhi permintaan mereka. Kalau boleh jangan lagi memberi apa yg mereka minta. Mereka sama sekali tidak akan menyokong kerajaan biarpun kerajaan telah membantu mereka. Bagi mereka, apa kerajaan beri kita ambil tapi tetap sokong pakatan haram. 

Adalah lebih baik kerajaan mendengar rintihan penduduk di kawasan yg menyokong kuat BN terutama di kawasan luar bandar & pedalaman seperti di Sarawak dan Sabah. Mereka lebih tahu maksud berterima kasih. Kerajaan perlu membalas jasa mereka yg terus-menerus setia kepada BN.

Jangan jadi seperti kata pepatah, "kera di hutan disusukan, anak di rumah mati kelaparan" . Mungkin BN akan kehilangan kawasan berpenduduk majoriti Cina, tetapi itu tidak apa. Biarkan Cina menyokong pakatan haram (baca : DAP). Tumpukan kepada kawasan yg masih kuat dicengkam BN & yang berpeluang besar untuk menang. Insyallah dengan strategi yg betul, perpaduan kukuh dan keikhlasan berkhidmat, BN pasti akan menang selesa semula pada PRU 13 nanti.  
   

3 ulasan:

  1. SETUJU SANGAT2..
    TUMPUKAN KEPADA PENYOKONG SETIA.
    HANYA CALON MELAYU DI KAWASAN MAJORITI MELAYU.

    BalasPadam
  2. pastikan cina tak bertanding di kawasan melayu. mca dan dap sebenarnya sama saja dari segi perjuangan mereka.

    BalasPadam
  3. xda maknanye...

    BalasPadam