Selasa, 3 Mei 2011

JIKA TRAGEDI 13 MEI BERULANG KEMBALI : SATU ANALISIS




Peristiwa berdarah 13 Mei 1969 merupakan tragedi terburuk dalam sejarah negara. Ia telah mengubah lanskap politik, ekonomi dan sosial negara. Apakah tragedi tersebut boleh berulang kembali?Jika berlaku, apakah yg akan terjadi kepada negara ini? Melihat kepada suhu politik pasca PRU 2008, amat jelas kelihatan peristiwa tersebut boleh berulang semula. Sentimen perkauman yg dimainkan oleh puak ultra kiasu dan perpecahan kronik bangsa Melayu seolah-seolah mirip peristiwa yg berlaku 42 tahun lalu. Malah ada pihak yg menyatakan suasana politik masa kini lebih hangat daripada keadaan sebelum peristiwa berdarah tersebut berlaku.

Mungkinkah peristiwa 13 Mei akan berulang kembali? Di sini aku menyenaraikan beberapa analisis kritis peribadi tentang apa yg bakal berlaku  sekiranya peristiwa tersebut terjadi semula pada masa sekarang (bukan minta berlaku- harap dijauhkan) untuk renungan kita bersama:

1.     Sekiranya tragedi 13 Mei berlaku semula, kaum bukan Melayu khususnya kaum Cina lah yg akan mengalami kerugian atau kemusnahan yg teruk terutamanya dari aspek ekonomi. Ini kerana mereka adalah kaum yg menguasai ekonomi negara dan pemilik banyak premis atau bangunan perniagaan di bandar-bandar besar dan pekan.

Cuba anda bayangkan jika rusuhan kaum berlaku di bandar dan kaum Melayu membakar atau memusnahkan bangunan-bangunan perniagaan, siapakah yg akan rugi? Melayu tidak akan rugi banyak kerana tidak ramai yg memiliki premis perniagaan khususnya di bandar besar. Kita akan lihat deretan-deretan kedai terbakar dan kereta-kereta diterbalikkan.

2.     Sekiranya tragedi 13 Mei berlaku lagi, orang Melayu mahu atau tidak mahu pasti akan bersatu dalam satu barisan yg kuat. Sentimen anti Melayu yang dilancarkan oleh puak ultra kiasu tidak memilih sama ada ia Melayu UMNO atau Melayu PAS. Ia melibatkan seluruh orang Melayu tanpa mengenal dari mana parti mereka sertai. 

Penghinaan tingkat tertinggi yg dilemparkan oleh puak ultra kiasu kepada orang Melayu lambat laun pasti jua mengguriskan hati semua orang Melayu lebih-lebih lagi jika ia melibatkan agama Islam. Orang Melayu pasti akan bersatu akhirnya. Ia bukan mustahil. Peristiwa 13 Mei 1969 telah menyatukan orang Melayu. Buktinya, selepas peristiwa tersebut, PAS telah menyambut tangan yg dihulurkan oleh UMNO untuk menyertai Barisan Nasional. Pada masa itu, kesatuan umat Melayu Islam di Malaysia adalah utuh dan sukar untuk digugat. Sekiranya umat Melayu Islam telah bersatu padu, maka kita boleh bayangkan kemusnahan teruk yg bakal dialami oleh kaum Cina.

Bangsa Melayu dikenali sebagai bangsa pendiam dan suka memendam rasa. Mereka memiliki toleransi yg tinggi. Namun jika tahap toleransi mereka telah tercabar, sukar dibayangkan betapa dahsyatnya kemarahan (baca : amukan) yg mereka cetuskan. Peristiwa 13 Mei 1969 adalah bukti kepada kenyataan ini.

3.     Sekiranya tragedi 13 Mei  berulang kembali, pihak kerajaan boleh mengenakan undang-undang yang sangat ketat terutamanya yg melibatkan kaum Cina.  Kerajaan boleh menghapuskan sekolah aliran Cina yg banyak melahirkan puak berideologi komunis-zionis, menguatkuasakan peraturan buang negara / tarik balik kerakyatan kepada mana-mana pihak yang menyentuh atau mempertikaikan Perkara 3, 152 dan 153 Perlembagaan Persekutuan, merangka semula ekonomi negara dengan menghapuskan dominasi sesuatu kaum dalam perniagaan dan menambah baik dasar-dasar yg membantu kaum Melayu dan bumiputera.

4.     Sekiranya tragedi 13 Mei berlaku lagi, DAP wajib diharamkan oleh kerajaan kerana penglibatan mereka yg banyak memainkan sentimen perkauman, sekaligus menyumbang kepada memecahbelahkan perpaduan kaum di negara ini. Pemimpin –pemimpin DAP seperti Lim Kit Siang, Lim Guan Eng, Karpal Singh, Teresa Kok, Tony Pua dan ramai lagi boleh dipertimbangkan sama ada dibuang negara atau dipenjarakan seumur hidup. Jika DAP diharamkan, sudah pasti keharmonian hidup pelbagai kaum di Malaysia ini dapat dikembalikan semula.

5.     Sekiranya tragedi 13 Mei berulang lagi, sikap ketidakpercayaan atau prejudis kaum Melayu terhadap kaum Cina (khususnya puak ultra kiasu) pasti akan wujud pada tahap yg tinggi. Orang Melayu akan mengenang puak ultra kiasu sebagai pihak yang telah banyak mengguris hati mereka. Pasti selepas ini, orang Melayu akan memikirkan 1000 kali jika ingin bertoleransi dengan kaum bermata sepet ini. Peristiwa ini juga boleh digunakan oleh orang Melayu untuk menghalau atau menghapus puak-puak ekstremis ini dari bumi bertuah ini selama-lamanya.     

  

30 ulasan:

  1. Saya ada lah orang pertama yang akan turun padang menyembelih semua Cina cina laknat ni sampai ke anak cucu mereka !!!!

    BalasPadam
  2. 1. Sekiranya tragedi 13 Mei berlaku semula,..
    wanredone : melayu nak lari mana? Cina akan selamat sebab "berua melayu" jadi benting upahan cina!
    2. Sekiranya tragedi 13 Mei berlaku lagi, orang Melayu mahu atau tidak mahu pasti akan bersatu dalam satu barisan yg kuat....
    wanredone : melayu PAS & PKR mau bersatu ke? Tengok apa berlaku didepan mata kita sekarang, melayu pas & melayu pkr lah yang bunuh sesama melayu! cina juga untung dapat protection percuma dengan darah melayu!
    3. Sekiranya tragedi 13 Mei berulang kembali, pihak kerajaan boleh mengenakan undang-undang yang sangat ketat terutamanya yg melibatkan kaum Cina....
    wanredone : mana kerajaan berani! melayu pas & pkr kata zalim! cina juga untong tak usah debate kat parliament! cina tak usah buka mulut, pasti selamat kerana ada melayu jadi perisai!
    4. Sekiranya tragedi 13 Mei berlaku lagi, DAP wajib diharamkan oleh kerajaan kerana penglibatan mereka yg banyak memainkan sentimen perkauman, sekaligus menyumbang kepada memecahbelahkan perpaduan kaum di negara ini. ..
    wanredone : pas & pkr kata jangan .... selamatkan sekolah cina kerana melayu banyak belajar kat sekolah cina! cina hina agama pas kata tak ape, mereka baru belajar agama! budak cina sembur cat kat masjid, tak apa mereka budak nakal. melayu bakar gereja, melayu bawa kepala lembu, oooo itu tak boleh, tidak respect agama orang cina dan india! cina juga bebas tindas agama!
    5. Sekiranya tragedi 13 Mei berulang lagi, sikap ketidakpercayaan atau prejudis kaum Melayu terhadap kaum ......
    wanredone : tidak akan terhakis.... biarkan, biarkan asalkan mereka bahagia melihat melayu sembelih melayu.....

    BalasPadam
    Balasan
    1. bodoh mcm lembu ko nie..

      Padam
  3. SEKARANG NIE BUKAN MASA KITA NAK TERHEGEH2 KAT KAKI KAKI MAKAN BABI NI..MARI KITA BERDOA SUPAYA BANGSA MELAYU BERSATU YG SECARA LANGSUNG AKAN MENGUATKN ISLAM KAT MALYSIA NI!!

    BalasPadam
  4. bunuh cina..rendam keris dalam darah cina...!

    BalasPadam
  5. Ingat!!!! Disyaki DAP adalah beridiologi SOSIALIS tegar iaitu sayap kanan idiologi komunis atau komunis berfahaman kanan. Usul asal mereka adalah KOMUNIS. Parti Sosialis Rakyat yang bergabung dengan Parti Keadilan juga berfahaman sosialis anak kepada komunis. Tak percaya tannya TGNAziz yang pernah satu ketika dahulu melebel PSR sebagai komunis. Komunis serta keturunannya (Sosialis,Marxis, Lenin) adalah seteru Islam sama seperti Iblis /syaitan laknatullah itu adalah "aduwum mubin" atau musuh kamu yang nyata yang terang-terang menentang Allah SWT. Orang Islam yg menyokong idiologi sosialis adalah sebenarnya menyokong idiologi komunis. Masih tak percaya tanya TGNA.

    BalasPadam
  6. kalu lar terjadi, agar angkatan tentera sembelih cina hidup2 dan sesiapa jugak yang menentang Kerajaan... biar cantas sekarang daripada negara jahanam dibawah pemimpin tak bermoral... aku dah beli pedang samurai, belum dapat beli senapang... lawan tetap lawan...

    BalasPadam
  7. Genarasi pasca 13 Mei 1969 tidak kenal siapa itu DAP (anak kelahiran PAP yang memerintah Singapura hingga sekarang) Puaka-puaka inilah yang membakar semangat kaum cina yang ketika itu ramai dikalangan mereka berupa penyokong tegar fahaman sosialis dan ada juga yang berfahaman komunis yang menentang UMNO dan MCA dan juga MIC. Lim Kit Siang adalah Kepala Bapak Komunis yang kini diwarisi oleh Lim Guan Eng. Puaka-puaka ni adalah anti Melayu, anti Bumiputra, anti MCA/MIC dan parti-parti gabungan BN. Hari ini mereka "berpura-pura" menyokong PAS. Nanti bila dah dapat kuasa (contoh di PP)tahulah nasib Melayu/Bumiputra/MIC.Bagi MCA/GERAKAN mereka tak rugi kerana mereka akan bernaung di bawah slogan 1Cina, Cina didahulukan Melayu/Bumiputra/India mereka hapuskan secara halus. Contoh di PP apa dah jadi? Baru ramai dikalangan orang India sedar. Jangan lupa. Negara China sentiasa "bermusuh" dengan jirannya India. Tak percaya? kajilah sejarah. Jangan beri muka puaka DAP berkuasa.

    BalasPadam
  8. @anon 11.07,

    dap adalah berpahaman sayap kiri bukan kanan..

    BalasPadam
  9. Wa mau gelak ...
    Kenapa.. apa akan jadi kepada Melayu jika terjadi 13 Mei sekali lagi.??

    1. Melayu akan ditembak dengan pistol dan senapang gelap tak berlesen yang diseludup masuk dari seberang
    2. Melayu tidak bersedia berperang maka dengan mudah kugfu dan karate adan tae kwon do mematahkan leher melayu sebab melayu sendirt malas mempelajari seni pertahanan diri kerasa asyif dengan program mentor, AF, Raja Lawak dan bermacam hiburan
    3. Melayu akan hancur kerana Cina mempunyai perlbagai senjata susloit termasuk dadah dan lain-lain yang menboleh melayu longlai dan lemah kaki untuk bergerak.

    jadi jika ingin 13 Mei Melayu perlu bersedia dan jangan hany cakap kita pelru menentang Cina , kita perlua menjaga hak melayu dll.

    BalasPadam
  10. sejarah akan berulang, jika tuan2 & puan2 tahu atau mengkaji, mengapa ramai org cina menyertai IKATAN RELAWAN MALAYSIA? sebab utama adalah untuk membolehkan mereka mendapat lesen senjata dan seterusnya... so renug2kan... kajian d buat berdasarkan pengalaman dan pemerhatian...

    BalasPadam
  11. kita panggil taliban tolong kita

    BalasPadam
  12. aku adalah orang yang akan turun membunuh sesiapa sahaja yang menghina dan menjatuhkan Melayu atau Islam... jgn kau harap dapat pijak melayu...

    BalasPadam
  13. selagi askar melayu di raja malaysia ada ,jangan harap cina babi ni

    BalasPadam
  14. AMIK info..nak buat assignment :) thanks

    BalasPadam
  15. kaum melayu dah banyak berpecah-belah disbbkan politik. kita patut bersatu semula demi negara dan agama.

    BalasPadam
  16. dengar kata peristiwa seperti 13 mei akan terjadi lg pd tahun 2013 ni.mohon confirmation.

    BalasPadam
  17. kalo jadi la balik 13 mei nie...aku bersumpah memang aku akan turun pancung kepala cina2x yang ada kat malaysia nie

    BalasPadam
  18. AYUH BANGKIT ANAK BANGSA KU....
    PERTAHANKAN TANAH BERTUAH INI DARI DI JAJAH OLEH BUKAN MELAYU..
    LIHAT APA DAH JADI DI PULAU PINANG..ORANG MELAYU DI HALAU DENGAN CARA HALUS OLEH DAP..
    KEWUJUDAN KAMPUNG MELAYU DI PULAU PINANG TINGGAL JADI SEJARAH KALAU DAP TERUS BERKUASA..
    BELAJAR DARI SEJARAH KERANA SEJARAH TIDAK PERNAH MENIPU...
    LIHAT ANAK BANGSA GUGUR DI SABAH ADALAH MELAYU DAN BUMIPUTRA SARAWAK...MANA ORANG BUKAN MELAYU...MEREKA TIDUR LENA..BUAT DUIT HARI2...JUAL ARAK,POMPUAN DAN JUDI..KASI LEKA ANAK MELAYU..KASI HANCUR ANAK MELAYU..
    SEDARLAH BANGSA KU...TIDAK MALU KAH KITA ORANG DAP MEMPERMAINKAN KALIMAH ALLAH SWT...MANA MARUAH ORANG ISLAM...ORANG YAHUDI PUN TIDAK PERNAH NAK MAINKAN KALIMAH ALLAH TAPI GUAN ENG ..FIKIR2 KAN LAH BANGSA KU..

    BalasPadam
    Balasan
    1. sokong 100%....

      Padam
  19. 13 mei pasti berulang.kalau di lihat suasana sekarang ni x mustahil akan terjadi nnt..org melayu apa ada?perang karat kat belakang rumah.....harap kan askar melayu diraja..tu saja lah harapan yang ada.

    BalasPadam
  20. saya sebagai anak muda, saya merayu mari kita seagama bersatu... saya risau dengan keadaan agama islam bakal tergugat di malaysia. biarlah sejauh mana pun parti politik. saya nak agama islam yang teratas didalam negara.

    BalasPadam
  21. takpa , andai terjadi , Bangsa kita dah sedia , dah lama sedia

    BalasPadam
  22. janganlah dipikirkan sangat peristiwa ini takkan terjadi selagi ada kerajaan memerintah.yg nak jadikan peristiwa ni adalah org yg nak jatuhkan kerajaan.semua sama tak ada yg tak sama.perang takkan berlaku.cuma melayu akan jadi kuli je kerana disebabkan memilih kerja dan malas berkerja.melayu baru nak asah parang cina dah memiliki senjata api.kita tengoklah bertapa majunya bangsa cina.sedangkan kita masih ditakok kemunduran.itulah dia di ibaratkan cina dah kuasai perniagaan di malaysia tapi org org kita masih tidak ada kemajuan.sedarlah wahai kawan kawanku.

    BalasPadam
  23. yg penting kita bersatu kuatkan iman dan jagalah keharmonian kita silatulrahim dan juga agama kita.mana ada manusia nak jual nyawa.semua orang takut nak berperang.lain lah kalau ada org kafir pergi bakar masjid baru kita bertindak.cara dia untuk lemahkan kita dengan cara ekonomi.sebab cina yg pegang ekonomi negara kita.itulah senjata orang cina.kita tengok singapore dah cukup daripada pemerintahan melayu sekarang dah jadi apa.org melayu dipinggirkan.pulau pinang pun dah seakan akan sama macam singapore.kerana kita tidak mampu untuk memiliki aset aset yg mahal.kerana apa? Cuba renungkan.tak semua melayu susah ada juga yg senang.saya maksudkan segelintir org melayu kita yg masih tidak sedar.

    BalasPadam
  24. Cina ngan teknologi dowg,bia kan,kta masih ad allah,kita mohon pd allah,kta bperang dijalan allah,dgn izin allah ilmu btin kta akn perolehi,dan ingat pahlawan melayu lama kta msih ada n skrang hanya memerhatikn,ckup masa dowg akan kuar membntu kta..bpganglah pd alquran,sunnah,hadis..

    BalasPadam
  25. Sekarang ni bangsa melayu ramai sokong bersih 4 dap. Apa komen korang? Ya Allah. Mengigil berderau darah ni... Kalau lah nanti terjadi lagi macam 13 mei. Kita nak pukul melayu ke cina. Sebab melayu pun sama berbaju kuning bersih 4. Ini lah dia srategi cina. Berselindung belakang melayu bersih 4. Yang melayu baju merah bergaduh bertumbuk dengan melayu baju kuning bersih 4. Cina suka tepuk tangan.Siapa yang dapat sakit haha melayu. Memang bodoh melayu follow bersih 4 cina DAP ni. Dorang sudah buta agak nya bila tengok cina pijak gambar pemimpin dan ulama. Sedar lah dirimu bangsa melayu mari kita bersatu banteras BERSIH 4 DAP ni???? Cina sudah naik lemak, sudah berani buat itu ini. Look at lowyat??

    BalasPadam