Selasa, 31 Mei 2011

TERHANGAT!!! : SENARAI KEKEJAMAN CINA KOMUNIS YANG WAJIB ANDA KETAHUI


Fakta mengenai keganasan Parti Komunis Malaya (PKM) sepanjang pemberontakan mereka dari tahun 1948 hingga 1989:

1. 3 orang peladang Inggeris telah dibunuh di Perak pada 16 Jun 1948. Peristiwa ini telah menyebabkan penjajah British mengisytiharkan darurat.

2. Seramai 18 anggota polis telah terkorban dalam satu serangan mengejut komunis terhadap Balai Polis Bukit Kepong pada waktu subuh 23 Februari 1950.

3. Sepanjang tahun 1950, seramai 120 anggota polis terbunuh, manakala 222 orang Polis Khas (SC) terkorban akibat kekejaman komunis.

4. Pada 1 Oktober 1951, Pesuruhjaya Tinggi British di Tanah Melayu, Sir Henry Gurney dibunuh dalam satu serang hendap di Bukit Fraser.

5. Pada 17 Jun 1968, segerombolan gerila komunis telah menyerang hendap konvoi pasukan keselamatan Malaysia di Pekan Kroh (Pengkalan Hulu) dan membunuh 17 anggota polis.

6. Seorang ahli UMNO telah dibunuh oleh ejen komunis di Pulau Pinang pada April 1969.

7. Pada 24 Julai 1969, seorang wanita Cina telah dibunuh di Sintok, Kedah kerana didakwa belot kepada perjuangan komunis.

8. Pada 10 Disember 1969, komunis telah meletupkan jambatan keretapi di Kok Mak berdekatan dengan sempadan Padang Besar, Perlis.

9. Komunis telah menyusup masuk ke Padang Besar dan melepaskan 3 das tembakan ke arah balai polis di situ pada 14 Disember 1969.

10. Dalam satu peristiwa pada tahun 1970-an, komunis telah memusnahkan jentera dan peralatan membina jalan yang digunakan untuk membina Lebuhraya Timur-Barat. 

Kekejaman komunis terhadap anggota polis Cawangan Khas (SB):

11. Timbalan Penguasa Polis, Wong Lin Hoon telah mati ditembak di Kuala Lumpur pada tahun 1973. 

12. Komunis terus mengganas dengan membunuh Ketua Inspektor Chin Chin Kou pada 12 Julai 1973 di Serdang, Kedah. Diikuti 3 bulan kemudian, Detektif Sarjan Chong Kek Oh yang mati ditembak di Sungai, Siput, Perak.

13. Pada 3 Januari 1974, Detektif Konstabel Lee See Kaw telah mati ditembak di Malim Nawar, Perak, diikuti pembunuhan terhadap Detektif Sarjan Lee Yoon Chin pada 20 April 1974 di Melaka. 4 hari kemudian, Detektif Konstabel Ong Soon Chua yg mati ditembak di Chemor, Perak.

14. Pada 6 Jun 1974, komunis bertindak lebih kejam apabila menembak mati Ketua Polis Negara, Tan Sri Abd. Rahman Hashim semasa beliau berada di dalam keretanya di Jalan Raja Chulan, Kuala Lumpur.

15. Komunis telah mengebom Tugu Negara pada 26 Ogos 1975 hingga mengakibatkan kerosakan besar.

16. 2 minggu kemudian, komunis telah melemparkan bom tangan ke arah kem Pasukan Polis Hutan (PPH) yg terletak di Jalan Pekeliling, Kuala Lumpur, membunuh 2 orang anggota dan mencederakan 41 anggota yang lain.

17. Pada 13 November 1975, Ketua Polis Perak, Tan Sri Khoo Chong Kong telah dibunuh di Ipoh semasa berada di dalam kereta. Kejadian tersebut turut meragut nyawa pemandunya Sarjan Yeung Peng Cheong.

18. Antara tahun 1969 hingga 1978, seramai 395 anggota pasukan keselamatan telah terbunuh, manakala 919 yang lain cedera.

19. Seramai 70 orang awam telah terkorban, manakala 75 yang lain tercedera dalam tempoh 1968 hingga 1982.


Sumber : Buku Pemberontakan Bersenjata Komunis Di Malaysia oleh Mohd Reduan Haji Asli

10 ulasan:

  1. ketika umur aku 21 tahun dan mula berjinak dengan politik, inilah perkara pertama yang diceritakan oleh arwah bapak aku kepada aku. arwah datuk akupun turut menambah pelbagai peristiwa lagi termasuk pengalamannya sendiri dengan komunis dimana dia hampir2 mati (baruanya adalah jiran sekampung, MELAYU!!). SATU perkara sampai sekarang aku pakai pesanan ayahku: "dengan puak2 tu memadai manis dimulut je, jgn sampai termakan ke hati"

    seorang rakan (bangsa cina) pernah berkata kepada aku:"kalau tarak tipu itu olang bukan cina la kawan..." !!!!????

    BalasPadam
  2. mcm ni punya ganas lagi nak bawa masuk Chin Peng?
    bawalah masuk, kita cincang ramai-ramai..

    BalasPadam
  3. Itu yang GAD tahu. Yang GAD tak tahu ???? beribu kes lagi.

    Harap sesiapa yang ada pengalaman atau maklumat berkongsi cerita

    Bapa mertua abang aku dibakar hidup hidup dalam kereta sewaktu pulang sekitar tahun 50an, di Johor. Bagaimana orang Melayu dibunuh dan mayatnya di arak keliling pekan oleh BABI Komunis.Banyak lagi peristiwa yang tidak diceritakan.

    Sial haramjadah komunis.

    Bukan Chin Peng sahaja, sesiapa sahaja yang mencadangkan Chin Peng dibenarkan pulang harus dicincang cincang badanya dan bagi makan anjing

    BalasPadam
  4. arwah datuk aku dibunuh dengan kejam oleh kominis menggunkan cangkul, parang dan pisau. bapak saudara aku adalah salah seornag ahli pasukan polis hutan yang diserang di kem mereka sewaktu berkawad. sehingga sekarang kaki dia tempang. kurang asam punya DAP..dorang ni lah saki baki kominis yang masih hidup. kimak nya DAP

    BalasPadam
    Balasan
    1. boleh tak saya nak temuramah tuan untuk projek sejarah saya tentang kekejaman parti komenis yang pernah belaku pada keluarga tuan kalau sudi dail nombor ni01125401869 harap tuan dapay membantu terima kasih

      Padam
  5. Awas, Legasi Komunis Malaya,

    BalasPadam
  6. Harga Barang dijangka meningkat tetapi tidak membebankan Pengundi BN.
    KUALA LUMPUR: Harga barang dijangka melambung berikutan keputusan kerajaan Umno-Barisan Nasional mengumumkan kenaikan tarif elektrik yang akan menyebabkan pengguna menanggung beban.

    Pensyarah kanan Jabatan Ekonomi, Fakulti Pengurusan Perniagaan, Universiti Teknologi Mara (UitM), Dr Baayah Baba berkata golongan berpendapatan rendah akan merasa kesan kenaikan tarif berkenaan.

    “Ini kerana kos pengeluaran akan meningkat, terutama di kilang yang menggunakan mesin berteknologi tinggi kerana mereka menggunakan elektrik melebihi 300 kilowat sejam (kWj),” katanya dilapor Sinar Harian hari ini.


    Justeru katanya, pengilang terpaksa menanggung bebas kos pengeluaran yang meningkat dan akhirnya kos tersebut akan dipindahkan kepada pengguna.

    Sementara Pensyarah Ekonomi Pusat pengajian Sains Kemasyarakatan Universiti Sains Malaysia (USM), Prof Amir Baharuddin pula berkata kenaikan tarif elektrik akan menyebabkan negara berdepan inflasi.

    “Inflasi adalah isu yang serius hingga boleh menimbulkan krisis jika tidak dibendung. Ini kerana rakyat terpaksa menaggung beban apabila semua barang akan meningkat secara automatik selepas ini,”

    “kerajaan tidak sepatutnya menaikkan tarif elektrik sekarang kerana kenaikan harga barang akan memberi tekanan kepada rakyat, terutama mereka yang berpendapatan rendah,” ujarnya dipetik berkata.

    Semalam, pakar ekonomi Yeah Kim Leng berkata harga makanan dijangka akan turut meningkat seiring dengan pengumuman kerajaan menaikkan tarif elektrik.

    Ketua ekonomis Ratings Agency Malaysia itu berkata ia berikutan industri pengeluaran makanan di negara ini menggunakan sebahagian besar tenaga eletrik bagi tujuan pengeluaran.

    “Sebanyak 75 peratus isi rumah terlepas daripada kesan langsung kenaikan tarif elektrik, tetapi mereka akan menghadapi bebannya apabila pengeluar memindakah kos yang lebih tinggi kepada pengguna,” katanya seperti di lapor Malaysiakini.

    Kerajaan membuat keputusan menaikkan tarif elektrik sebanyak 2.23 sen kilowatt sejam atau 7.12 peratus kepada 33.54 sen kW sejam daripada 31.31 sen kW sejam, berkuatkuasa 1 Jun.

    BalasPadam
  7. terus terang cakap, aku memang tak percaya dengan bangsa komunis ni , aku tahu bagaimana mereka, aku kenal hati perut mereka, betapa sadisnya mereka janji hidup , jika berlaku sekali lagi kes seperti dulu , aku bersumpah akan turun memerangi bangsa komunis ini walau apa cara sekalipun , walau dengan senjata apa sekalipun, walau bagaimana keadaan sekalipun ,
    bangsa cina tidak boleh dipercayai samasekali terutama yg kafir ..cina islam itu cerita lain , itu saudara kita !

    BalasPadam
  8. BRITISH LAH PENYEBAB UTAMA RUSUHAN KAUM DI MALYSIA SIAPA YG BAWAK MEREKA MASUK CINA2 NI BRITISH BETUL BRITISH NI SEBENARNYA PERNAH KUMPAULKAN ORG MELAYU KALAU TK SILAP DI SELANGOR PADA TAHUN 1949 UTK DI TUDUH SEBAGAI PENGKHIANAT KPD BMA PUKIMAK BETUL BRITISH

    BalasPadam
  9. Henry Gurney adalah punca utama Malaysia jadi macam nie sebelum 13 Mei.

    BalasPadam