Selasa, 10 Mei 2011

APA KATA PEMIMPIN BUKAN MELAYU TERHADAP SIKAP TOLERANSI BANGSA MELAYU


Orang Melayu terkenal dengan ketinggian sikap tolak ansur. Kerana sikap tolak ansur orang Melayu, negara ini dapat ditadbir dengan harmoni sekali. Kerana toleransi yg tinggi dari orang Melayu juga bangsa pendatang dapat berteduh dengan aman di negara bertuah ini. Sikap murni ini turut diiktiraf oleh pemimpin-pemimpin bukan Melayu.  




Bekas Presiden MIC dan Menteri Kerja Raya, Pos dan Telekom, Tun V.T. Sambanthan telah menyatakan di Dewan Rakyat pada 1 Jun 1965 :


“Pada tahun 1955 kita telah memenangi pilihan raya dengan majoriti yang tinggi, selanjutnya mendapat kemerdekaan dalam masa dua tahun kemudian. Dalam jangka masa itu kita terpaksa berbincang dan menangani pelbagai perkara termasuk soal kewarganegaraan. Persoalannya di sini, apakah yang dilakukan oleh Orang Melayu memandangkan kita bercakap menyentuh perkauman? Apakah yang dilakukan oleh pemimpin-pemimpin Melayu? Mereka mempunyai 88 peratus daripada pengundi menyokong mereka. Apakah yang mereka putuskan mengenai isu kewarganegaraan? Jika kita lihat di serata negara Asia dan Asia Timur, kita akan mendapati kaum India tidak akan diterima di Ceylon dan juga tidak diterima di Burma. Dam lihat saudara kita kaum Cina, mereka tidak diterima di Thailand, Vietnam, Kemboja dan di negara-negara lain. Dan apakah bantuan berhubung kewarganegaraan yang mereka perolehi di semua wilayah tersebut? Di Burma, seperti yang kita semua sedia maklum, kaum India telah diusir keluar, di Ceylon mereka tidak diberikan taraf warganegara seperti juga di Burma. saya tahu dan anda juga tahu. 


Dan dalam pada itu apa yang sedang berlaku di Malaya? Di sini kita mendapati pemimpin Melayu berkata, "Kita akan menerima mereka sebagai saudara, kita akan berikan mereka sepenuh peluang untuk meneruskan kehidupan di negara ini, kita akan beri mereka peluang untuk menjadi warganegara." Dan seterusnya pada tahun 1957, dengan tidak mengambil kira kebolehan berbahasa (Melayu) ribuan orang India, Cina dan Ceylon menjadi warganegara. Seperti yang saya nyatakan, saya amat bernasib baik kerana dilahirkan di negara ini. Di manakah anda boleh berjumpa bangsa yang lebih prihatin, bersopan-santun dan tertib selain dari Bangsa Melayu. Di manakah anda boleh mendapat layanan politik yang baik untuk kaum pendatang? Di manakah dalam sejarah dunia? Saya bertanya kepada anda. Ini adalah fakta. Siapakah anda untuk menjaga keselamatan kami? Saya adalah kalangan 10 peratus kaum minoriti di sini. Tetapi saya amat gembira di sini".



Bekas Presiden MCA, Tun Tan Siew Sin dilaporkan dalam akhbar tempatan bertajuk ‘Tun Tan Answers Critics On Special Previleges’ pada 30 April 1969, berkata :



"Orang Melayu menerusi UMNO bermurah hati melonggarkan syarat-syarat dalam undang-undang negara ini sehinggakan dalam masa 12 bulan selepas kemerdekaan, 90 peratus penduduk bukan Melayu telah menjadi warganegara. Ini berbeza dengan keadaan sebelum merdeka di mana 90 peratus daripada mereka masih tidak diiktiraf sebagai rakyat Tanah Melayu walaupun hampir 100 tahun hidup di bawah pemerintahan penjajah. Sebagai membalas kemurahan hati orang Melayu, MCA dan MIC bersetuju meneruskan dasar memelihara dan menghormati kedudukan istimewa orang Melayu dan dalam masa yang sama mempertahankan kepentingan-kepentingan sah kaum lain".

4 ulasan:

  1. 1-BUAT PUNGUTAN SUARA SEMUA ORG MELAYU

    2-PASTU BUAT PINDAAN PERLEMBAGAAN MELALUI KUASA SPB YANG DI PERTUAN AGONG

    3-KUASA POLITIK,MENGUNDI DAN MENTADBIR NEGARA HANYA UNTUK BANGSA MELAYU KERANA MELAYU DAN KESULTANAN MELAYU WUJUD DI SINI SEJAK 1400 LEBIH 600 TAHUN SEBAB TU NAMA BANGSA KITA MELAYU DAN TERTULIS DALAM PETA TANAH MELAYU!

    4-CINA DAN INDIA HANYA DATANG 1920AN TAK SAMPAI 100 TAHUN TU PASAL BANGSA DIA NAMA CINA DAN INDIA MASIH IKUT NEGARA ASAL!

    5-SESIAPA YANG TAK SETUJU SEDIAKAN KAPAL UNTUK BALIK NEGARA ASAL MASING2!

    6-MEREKA TETAP MENDAPAT KERAKYATAN TETAPI TIADA HAK KUASA EKSEKUTIF!

    7-KERANA MEREKA GAGAL UNTUK BERLAKU ADIL TERHADAP BANGSA MELAYU SEPERTI DI SINGAPURA DAN TELAH CUBA MENCABAR HAK-HAK ISTIMEWA MELAYU!

    BalasPadam
  2. Pakcu Rantau Panjang10 Mei 2011 pada 6:47 PTG

    Salam buat tuan.

    Sekilas ikan di air sudah tahu jantan betinannya.
    Begitulah sepatutnya strategi orang Melayu dalam mentadbir negara tapi sayang sikap tolenrasi yang diberikan sudah menjadi kadok naik junjung atau lebih tepat dedalu yang menghisap dan membunuh perumah.

    Kini sudah lemah dan terkapai hinggakan bangsa sendiri pun sanggup pijak dan memberi ruang kepada mata sempit untuk jadi ketua....nasiblah anak cucu kemudian hari

    BalasPadam
  3. Setuju dengan komandomelayu.
    Hidup Melayu. Daulat tuanku.

    BalasPadam
  4. nie la maksud kera di hutan disusukan anak di rumah mati kelaparan...negara dah merdeka, yg dok takut nk ubah perjanjian lama yg di persetujui dengan british dulu tu sai apa? contoh pulau pinang, bagi ja la balik kat kedah...agak2 boleh lagi ka ketua menteri pulau pinang tu dari dap, mca atau gerakan? kalau pun bangsa cina tu bersatu semua pun...agak2 kalau pulau pinang dah di kembalikan kepada kedah, tidak goyah langsung undi umno atau pas pun.....senang cakap la, tak memerlukan langsung undi cina pun....susah sangat ka? dan tentang hakmilik tanah yg rakus diambil oleh kerajaan dap yg ada skrg dah tentu tidak boleh diambil sewenang wenangnya bila di kembalikan kepada kedah....kita sebagai bangsa melayu dan islam, sepatutnya bersatu menyokong perkara yg difikirkan baik untuk kelangsungan islam, bangsa melayu untuk generasi akan datang,supaya tak salahkan sebagai penyebab kejadian ini berlaku....sekiranya ini terjadi, saya pasti suara2 biadap dan angkuh dap akan menyondol mencari2 membodek dan mengampu orang melayu kembali...so renungkan lah

    BalasPadam