Sabtu, 21 Mei 2011

MESTI BACA! : TRAGEDI RUSUHAN KAUM SELAIN 13 MEI YANG WAJIB ANDA KETAHUI




Sebahagian besar rakyat Malaysia hanya mengetahui bahawa peristiwa berdarah 13 Mei 1969 adalah satu-satunya kejadian rusuhan kaum di negara ini. Tetapi masih ramai yg tidak tahu bahawa jauh sebelum itu telah berlaku beberapa kejadian pergaduhan kaum yg dianggap sbg kes terpencil.

Di bawah ini, dicatatkan 3 kejadian pergaduhan kaum yg pernah berlaku sebelum peristiwa 13 Mei 1969:

1. Rusuhan Kaum di Georgetown, P. Pinang

Kejadian bermula apabila berlangsungnya perarakan bagi meraikan Georgetown dinaiktaraf kepada status bandaraya. Perarakan yg diadakan pada 2 Januari 1957 itu melibatkan hampir keseluruhannya orang Cina, manakala UMNO mengambil keputusan untuk tidak mengambil bahagian atas sebab tertentu.

Berita angin tersebar mengatakan akan berlaku kekacauan semasa perarakan tersebut diadakan. Lalu, kenderaan polis yg mengepalai perarakan itu telah diarahkan menyiasat perkara tersebut. Kenderaan tersebut telah berpatah balik ke belakang perarakan itu. 

Ia kemudian disalahtafsirkan oleh org Cina bahawa org Melayu akan menyerang mereka dari arah belakang perarakan. Jadi, mereka telah memperlengkapkan diri mereka dengan senjata seperti parang, kapak dan sebagainya yg diperolehi dr rumah-rumah yg berada di sepanjang perarakan itu.

Akibat keadaan telah semakin tegang, polis terpaksa menyuraikan perarakan itu. Sekumpulan org Cina sambil bersurai telah mengejar beberapa org Melayu ke sebuah rumah berhampiran. Polis terpaksa melepaskan tembakan menyebabkan seorang dr kumpulan terbabit mati, manakala seorang lagi cedera.

Akibat peristiwa tersebut, berlaku kejadian serang-menyerang di antara dua kaum tersebut. Rusuhan kaum ini yg berlanjutan sehingga 8 Januari 1957 telah mengakibatkan seramai 4 orang terkorban, manakala 48 orang lagi cedera. 

2. Rusuhan Kaum di Pulau Pangkor, Perak

Kejadian bermula apabila berlaku pergaduhan di antara seorang Cina dengan seorang pemuda Melayu di Sungai Pinang pada 1 Mei 1959. Perbalahan tersebut telah merebak menjadi dendam antara org Melayu dengan org Cina.

Tiga org Melayu telah cedera, manakala banyak harta musnah dalam satu pergaduhan dengan org Cina. Akibatnya, org Melayu telah membalas dendam. Seramai 20 org Melayu yg lengkap bersenjata telah bersiap-siap untuk menyerang 30 org Cina yg juga lengkap bersenjata. Pergaduhan dapat dielakkan apabila polis tiba & menyuraikan kumpulan tersebut.

Pada 2 Mei 1959, sebuah rumah kongsi dan 6 buah rumah org Cina telah dibakar oleh org Melayu dlm satu pergaduhan. Kejadian berlaku akibat salah faham. Mesyuarat yg dihadiri oleh org Melayu di masjid untuk membincangkan langkah mengawal keselamatan telah dianggap oleh org Cina untuk mengancam mereka. Akibatnya, berlakulah pertempuran antara org Cina dengan org Melayu.

Beberapa pertempuran terus berlanjutan. Akibatnya, seorang Melayu telah terbunuh, manakala 5 lagi cedera. Di pihak Cina, seorang terkorban, manakala 2 lagi cedera. Kejadian membalas dendam telah menyebabkan berlakunya huru-hara di pulau dan kawasan berhampirannya. Nasib baik, ketegasan pihak berkuasa menangani kejadian tersebut berjaya meredakan keadaan.

Perintah berkurung telah diisytiharkan pada 3 Mei 1959 di Pulau Pangkor. Beberapa org yg disyaki sbg dalang rusuhan kaum itu telah ditangkap. Sebuah Jawatankuasa Muhibbah telah dibentuk, manakala pihak polis telah memperhebatkan kawalan.

3. Rusuhan Kaum di Bukit Mertajam, P. Pinang  

Kejadian tercetus akibat pertengkaran kecil di pasar Bukit Mertajam pada 11 Julai 1964. Seorang pekerja Melayu telah dipukul dengan cangkul oleh seorang penjaja Cina berusia 15 tahun. Akibatnya, pekerja Melayu itu telah pergi ke pejabat ketuanya untuk mengadu. Namun, 40 org Cina telah muncul dan menyerang pekerja Melayu itu.

Kemudian, pekerja Melayu itu dengan diiringi ahli UMNO telah membuat laporan kpd Pengerusi Majlis Daerah dan Pegawai Daerah tetapi mereka tiada. Kerana kes tersebut, seramai 30 org Melayu telah menyerang org Cina di pasar Bukit Mertajam untuk membalas dendam, lalu mengakibatkan seorang Cina dan seorang Melayu cedera (tetapi mati keesokan harinya).

Pertempuran terus berlaku di daerah Bukit Mertajam. Dilaporkan seorang Cina terkorban, manakala beberapa yg lain cedera.

*Sumber : Diolah semula dari Laporan MAGERAN

34 ulasan:

  1. Pasal di Teluk Perang, Parit ada apa2 info tak...???

    BalasPadam
  2. Makanya usah ditiup bara di api...marak jadinya nanti.

    BalasPadam
  3. Salam,

    Tanpa Nama 11.45 AM;

    Sebenarnya ada beberapa lagi peristiwa rusuhan/pergaduhan kaum yg kurang diketahui oleh umum. Kebanyakan berlaku semasa Bintang Tiga sedang bermaharajalela.

    Tempat yg anda cakapkn tu adalah salah satunya. kejadian serupa turut berlaku di Bekor, Kuala Kangsar dan di Batu Pahat (Ingat Kiyai Salleh). Penulis sedang mengkaji/mengumpul maklumat ttg peristiwa tersebut. Insyallah, akan dikongsi pada artikel akan datang.

    Sesiapa yg ada maklumat, boleh kongsi bersama-sama pembaca utk makluman bersama.

    -Gerakan Anti DAP-

    BalasPadam
  4. Betul ...kata kita jangan ditiup bara api itu..., namun puak cina dan hindraf tu..... dok main api pun.... kerajaan sejak pimpinan Pak Lah sehingga ke kepimpinan hari.... dok diam aje. Apa... kerajaan Melayu tak dak telor ke? Maaf kata, aku ni Melayu namun hanya seorang rakyat biasa yang hanya mampu menyokong melalui undi... tapi kerajaan yang diundi.... nampak lembek je.... bila lagi nak bertegas dengan puak puak rasis tu?

    BalasPadam
  5. dan jangan kita lupa peristiwa Kampung Medan 4 Mac hingga 8 Mac 2001
    Dan
    Rusuhan Kaum Di Pasir Gudang 28 Ogos 2007

    BalasPadam
  6. Jangan berikan pandangan atau paparan dari dunia syaitan.Ini akan memberi kesan yang buruk kepada negara. Kepada pemimpin Islam hayatilah perjuangan Nabi Muhammad S.A.W dalam memperjuangkan kebajikan kepada rakyat. Ini akan memberi manfaat kepada rakyat dan negara. Kepada pemimpin yang berada di dunia syaitan kembalilah ke dunia Ilahi (Pentas tuhan). Jangan hancurkan kemakmuran dan keamanan negara.

    BalasPadam
  7. MESTI BACA! : TRAGEDI RUSUHAN KAUM SELAIN 13 MEI YANG WAJIB ANDA KETAHUI

    tidak perlu semua ini. Jangan meracuni pemikiran rakyat dengan paparan dunia syaitan ini. Tolonglah!!! Rakyat kini ingin keamanan dan kesejateraan ini menuju ke arah kemajuan.

    BalasPadam
  8. memang rakyat malaysia inginkan keamanan,tetapi puak2 cina dan hindraf ni nak cari pasal DENGAN TUNTUTAN2 YANG BERLEBIHAN.Orang melayu dah banyak bersabar.jangan sampai kesabaran tak boleh dibendung lagi.Suruhlah mereka pergi dipelusuk dunia manapun selain malaysia kalau mereka dapat keistimewaan seperti yang mereka nikmati sekarang.Saya rasa keadaan sekarang umpama bom yang tersebunyi.tunggu meletup saja.Jangan sampai ketika itu barulah nak menyesal.satu sudah tentu sekiranya terjadi apa yang mereka nikmati sekarang akan hangus dalam kemarahan orang2 melayu.Ingat kamu akan kehilang segala2nya.INI PERINGATAN BUAT DAP DAN KUNCU2NYA.JANGAN MENGESAL KALAU MAHU BERMAIN API.API YANG KAMU AKAN DAPAT nanti!!!

    BalasPadam
  9. Wahai Melayu... Bersatulah. Jangan tunggu peristiwa 13mei berulang semula baru nak bersatu!!1

    BalasPadam
  10. Cina tidak akan berhenti dari terus berusaha berusaha mnguasai malaysia kerana ini penting utk survival negara singapura.. Selepas 50 tahun berusaha menguasai ekonomi dgn rakus dan penuh muslihat kini mereka bergerak ke fasa seterusnya; mnguasai kerajaan n politik. Dan jika fasa ini berjaya, adakah bgitu sukar bg mereka utk mnabalkan singapura sbg pemerintah sbnar malaysia... Percayalah..ia bkn khayalan.

    BalasPadam
  11. Nampak macam kalah aje MELAYU dalam pergaduhan kaum ini! Mana Hang Tuah? mana Pendikar Melayu yang terbilang? Mana lagi ilmu kebal org Melayu?

    BalasPadam
  12. sebab tu cina x nak belajar sejarah...

    sejarah x pernah menyebelahi depa....

    ingat semua MELAYU ajar anak2...cucu2...anda supaya jangan mempercayai keturunan cina...kerana mereka adalah bangsa yang tamak...!

    BalasPadam
  13. Betul tu, janganlah mempercayai kaum Cina kerana mereka tamak. Walau dia mualaf pun, harus tidak boleh dipercayai juga, kerana mereka berbangsa Cina. Kalau sembahyang kat masjid, ada Cina Islam masuk pun jangan dibeenarkan sembahnyang bersama, kerana mereka itu bangsa Cina. Memang semua bangsa Cina ni tidak boleh dipercayai walau dia Islam.

    BalasPadam
  14. Melayu = Hutu, & Cina=Tutsi. Tutsi menguasai Ruanda, sementara itu Hutu tertindas. Perasaan tidak puas hati puak Hutu selama bertahun2 akhirnya meletup, di mana Hutu melakukan pembunuhan beramai2 terhadap etnik Tutsi.

    So, apalagi kaum 'Hutu', dah sediakan senjata2 utk membunuh kaum 'Tutsi'?

    P/S: nak tengok kaum 'hutu' berarak bersorak gembira dengan badan dipenuhi darah, sambil mengangkat kepala korban2 'tutsi' di tangan masing2. Selepas itu menyuruh anak2 kecil mereka memegang parang & mengarahkan mereka memenggal kepala puak 'tutsi' yang ditangkap. Mana2 gadis2 'tutsi' yang cantik pula dirogol bergilir2 sebelum dibunuh. Dosa?...ah! inikan perang, mana berdosa kalau buat mcm tu. Tak gitu kawan2

    BalasPadam
  15. Nak tambah juga di Sekinchan, Selangor (Kawasan penempatan Cina yang dikelilingi oleh Kg2 Melayu) pada masa itu juga 13hb Mei 1969 ada juga berlaku rusuhan diantara orang Melayu dengan Cina oleh kerana waktu itu saya masih kecil dan bersekolah darjah 3 saya tidak mengetahui apa yang sebenarnya berlaku..yang saya tahu waktu sampai ke sekolah guru besar suruh balik..kami budak2 apa lagi gembira lah. Sampai dirumah ayah menyuruh kami jangan keluar..dan pada malamnya ayah balik dengan membawa Pedang dan lilit merah kepala yang tertulis dlm tulisan Jawi "Fi Sabilillah"..dan bercerita akan pertumpahan darah yang berlaku di Pekan Sekinchan. Dan perintah berkurung mula dilaksanakan. Pukul 7 malam hingga 7 pagi tak boleh keluar rumah melainkan yang ada permit. Setelah saya dewasa baru lah saya tahu siapa yang telah membekalkan Pedang2 itu kepada orang Melayu dan saya masih lagi menyimpan pedang itu sebagai kenangan walaupun ayah saya telah tiada lagi...mungkin juga saya akan gunakan diwaktu kecemasan...waullahuallam...saya juga tidak pasti sama ada Pedang itu pernah bermandikan darah.
    Jadu kepada adik2 atau anak2 yang tidak pernah tahu sejarah tanah air kita, jangan mudah lupa akan apa yang pernah tersirat dan tersurat...

    BalasPadam
  16. kaum cina di Sarawak sepuluh kali lebih KURANG AJAR daripada di Semenanjung. Memandangkan Melayu adalah minoriti di Sarawak maka Bangsa Keparat Cina ini semakin berani.Saya berharap akan berlaku sekali lagi 13 mei, Biar Mandi darah sekali lagi....

    BalasPadam
  17. kita patut beryukur dengan keamanan yang kita kecapi sekarang ini...ingat akhirat sama...perjuangan masih jauh...

    BalasPadam
  18. amalkan apa yang ISLAM anjurkan barulah harmoni hidup. hak-hak semua makhluk ada garis panduan dalam Islam.

    BalasPadam
  19. Ikut ajaran rasullah insyaallah selamat dari mefitnah dan difitnah.

    BalasPadam
  20. yg di bukit mertajam tu ada lagi tak berita panjangnye? boleh share pada email sy. muhammadazam3012 gmail.com

    BalasPadam
  21. Saya bumiputera Sabah bukan Islam......bagi saya Tanah Melayu milik Melayu, Sabah Sarawak milik bumiputera.....Cina di mana2 pun kurang hajar kalau dah kaya......tapi kalau ada ancaman diorang lah lari dulu.....macam masa Lahad Datu stand off dulu.....Cina kebanyakannya lari tinggalkan Lahad Datu. Sedarlah kita semua bahawa jika ada apa2 ancaman melanda Malaysia kita ini Cina tidak akan support kita. Mereka akan lari sebab mereka tidak ada rasa patriotik pada negara ini. Yg mereka mau cuma kuasa politik dan ekonomi.

    BalasPadam
  22. Kiamat dh nk dkt, lbih baek brtaubat drpd brgaduh. Lgi elok dpat msuk syurga.

    BalasPadam
  23. Fisabilillah, jihad dsbgnya tu adalah perang

    BalasPadam
  24. berkobar kobar..pegi palestin lg baek.

    BalasPadam
  25. Puak Cina telah berjaya menguasai bandar2 di Sarawak & Sabah dan sekarang ini luar bandar target mereka dgn cara memperdaya puak majoriti sarawak iaitu Iban & kadazan di sabah supaya keluar dari malaysia dan menjanjikan mereka presiden pertama sarawak & sabah tapi puak iban & kadazan lupa bahawa ekonomi kedua2 negeri ini di monopoli oleh puak cina ini semenjak raja brooke lagi kalau di sarawak lah, puak cina ini hanya pentingkan bangsa & ekonomi sahaja mereka sanggup membelakangkan agama demi duit & bangsa.

    BalasPadam
  26. maaf, tapi saya rasa suara-suara anda yang dikeluarkan di page ini seperti anda tidak berilmu. jangan mengatakan sesuatu etnik itu racist tanpa melihat diri anda dahulu. mengapa anda melihat etnik berkenaan dengan pandangan sedemikian?bukankah itu racist namanya? dan untuk yang mengatakan Cina di Sarawak kurang ajar, mind your words. Anda tidak berhak mengatakan perkara sedemikian sekiranya anda tidak pernah melihat sendiri keadaan di kawasan tersebut. Untuk pengetahuan anda, sekiranya anda berkunjung ke kepulauan borneo, keadaanya adalah sangat berbeza berbanding di semenanjung malaysia. bagi orang-orang yang mengatakan sesuatu perkara tanpa mempunyai ilmu, seperti yang mengatakan bahawa Sabah dan Sarawak ingin keluar daripada malaysia, sila kaji balik sejarah dan syarat-syarat semasa pembentukan Malaysia. be neutral and clear your mind from all those dirty racism idea and you will have a clear view. And a reminder for those who said to have a riot again, do bear in mind of how many lifes had gone in 1969 riot. we shouldn't think ourselves as a mighty race and say we are malay, chinese or indian here, don't consider our ethnicity as our race. we should remain as Malaysian. why would you say that you r malaysian only when you travel to foreign country, if you are so proud of your ethnicity, why don't you announce to the world that your race isn't of malaysian but a subrace of malaysian that is chinese, indian and malay? do think of this will you? unity is something impossible to achieve in this country as long as there are still people like you who differentiate and discriminate against people with different ethnic and background. i'm against racism and discrimination. oh..FYI i befriend with everyone and that include chinese, malay, indians, sabahan, and even sarawakian and there is no such thing as KURANG AJAR kind of ethnic, its all depends on the individual himself/ herself. peace to malaysia and unto the world

    BalasPadam
    Balasan
    1. Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.

      Padam
    2. Saya ialah Lim Xiao Tong yang padamkan komen di atas. Sebab tadikan takut pembalas dan pengarang di sini attack saya dengan nama tulisan Cina baru padamkan komen tadi . Sekarang nampaknya ada juga rekod. Jadi saya ulang sekali lagi apa yang telah ditaip tadi. Terima kasih atas kewujudan anda di Malaysia. Hampir nangis apabila membaca komen-komen dan artikel di sini.
      Untuk mengelakkan ada orang membuat kekecohan dengan menggunakan identiti tanpa nama tetapi menipu orang lain bahawa dia adalah saya, saya mengaku di sini bahawa hanya menghantar balasan ini sahaja.

      Padam
  27. Cina???ini Bpk Sgala rasis..nk kondem ke Ape ke lantak ar..mmg bangsat ini bangsa..serupa Yahudi jgk..tp ini Yahudi belah asia tenggara pnye..jgn ckp sikap tamak ke Ape..dlm segala hal mmg tamak la ini bangsa walaupun kt jalan raya sekalipun..kn bgus klu Malaysia ni buat mcm Indonesia ngn Thailand,,Cina x bole nk suara lebih walaupun ekonomi dorg pegang tp x bole menyalak lebih..klu menyalak lebih tau la mcmn nk ajo...sni Malaysia dorg sudah naik tocang..pandai nk pertikaikn mcm2..ini yg Si hitam pun sm gak skrg ni..sudah pande ar..kn lebih bagus klu bangsa Melayu kat Malaysia ni bersatu...itu time la bru bangsat2 goyang..ni x asyik nk berkelahi je sesama sendiri..bangsa lain tgk tepuk tgn..sedih....,aku org selatan Malaysia..bini aku org Malaysia timur..xde masalah pun....

    BalasPadam
  28. perangai cina, jika mereka lihat melayu islam berkumpul , cina dah ingat lain , dah buruk sangka dan mereka akan terus bertindak samada menyerang atau membuli , perangai cina ini ialah terlalu takut , terlalu buruk sangka , terlalu pandang serong ..
    pada cina tiada istilah dua kali, berbanding melayu bila terkena dia masih bersabar , kali kedua baru bertindak, cina pula itulah kali pertama dan itulah terakhir ,
    maka, hati2lah dengan cina , manis mereka hanya dihadapan, dibelakang mereka meludah , mereka amat pakar berlakon dan manis mulut ,

    BalasPadam
  29. Aku xsalah pin cina kalau diorang ma in bangsat...yg aku marah dah berpuluh tahun merdeka..tp xde semangat pun nak naikkan ekonomi melayu secara total..pegi kat bandar..peniaga semua cina...klu ada melayu tentu kena buli dek cina...belum melayu2 yg jilat butuh cina..peniaga melayu kecil2lan pun kena...peniaga cina jual barang larangan kat tengah bandar rilek jer...mana penguasa2 polis???kastam yg majoriti melayu ni???

    Orang cina ni mana ada ikut hukum...rasuah janga n lawan la dengan bangsa cina..sebab tu..kerajaan China hukum bunuh kat penjenayah rasuah...sbb rasuah memang cara hidup diorang...

    BalasPadam
  30. Cina kafir tidak noleh diperxayai. Bersiap kita orang bumi dengan senjata wang dan ilmu

    BalasPadam
  31. Peduli apa dengan DAP tu? Makin melampau sejak peliwat jadi PM, patut Malaysia kena laknat, kena bala. Malingsialan.

    BalasPadam