Ahad, 24 Julai 2011

MELAYU TAK BOLEH JADI PENGETUA/GURU BESAR DI SEKOLAH CINA!


Sifat rasis kaum Cina rupanya bukan sekadar dalam politik dan ekonomi saja malah turut melibatkan bidang pendidikan. Isu ini mungkin agak asing bagi rakyat Malaysia yg berada di luar bidang pendidikan, tapi ia sudah sedia maklum di kalangan penjawat awam dalam bidang ini.

Sudah banyak yg didengar mengenai diskriminasi yg menimpa pendidik-pendidik bukan Cina yg berkhidmat di sekolah Cina. Mereka ini dinafikan hak-hak sebagai Muslim apabila dilarang bersembahyang oleh pentadbir sekolah. Mereka ini juga dipandang prejudis oleh pentadbir dan guru-guru Cina di sekolah tersebut.

Pernah berlaku satu isu sebelum ini di mana pihak lembaga pengelola sekolah Cina (terdiri drpd korporat Cina) membantah keras tindakan Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM) menghantar guru besar Melayu ke sekolah Cina. Mereka hanya mahukan guru besar di kalangan org Cina saja. Akhirnya KPM terpaksa tunduk terhadap desakan tersebut.

GAD berkesempatan berbual dengan seorang pendidik yg pernah dilantik ke jawatan Penolong Kanan di sebuah sekolah menengah Cina. Menurutnya, khidmatnya di sekolah Cina itu tidak lama akibat campur tangan lembaga pengelola sekolah tersebut yg bagaikan membantah perlantikannya itu. Akibatnya, dia ditukarkan ke sekolah lain.

Menurut guru tersebut, sekolah Cina akan cuba sedaya mungkin untuk menghalang mana-mana guru bukan Cina daripada menjawat jawatan utama di sekolah mereka. Kalau bantahan mereka tidak diendahkan, mereka akan mendesak pemimpin politik khususnya Timbalan Menteri Pelajaran (salah seorangnya dijawat oleh pemimpin politik Cina) untuk campur tangan. Akhirnya kerajaan akan tetap tunduk kepada permintaan mereka.

Begitu kuatnya rasis puak ultra kiasu ini. Sebab itu GAD menyokong kuat pemansuhan sekolah-sekolah vernakular ini yg terlalu kuat sifat perkaumannya. Dahlah dari bangku sekolah rendah lagi diasingkan dari kaum lain, belajar di peringkat universiti pula kalau boleh nak belajar di IPT milik Cina spt UTAR, Lim Kok Wing & IPTS-IPTS lain. Jadi sampai bila akan wujudnya perpaduan antara kaum.

Sekolah Cina dan Tamil adalah punca longgarnya perpaduan kaum di negara ini. Sekolah ini juga menjadi penyebab rakyat Malaysia khususnya kaum bukan Melayu gagal menguasai bahasa kebangsaan dengan baik. Sekolah ini juga menjadi tempat tersemainya kebencian terhadap kaum lain khususnya peribumi.

Kerajaan mungkin boleh meniru cara Thailand, Indonesia dan Singapura yg memansuhkan sekolah vernakular perkauman dan memperkasakan sekolah satu aliran demi membentuk perpaduan kaum. Takkan mahu tunggu meletup lagi isu perkauman baru nak kaji semula sistem persekolahan di Malaysia ini.

7 ulasan:

  1. sokong penutupan... cadangan saya apasalahnya sekolah biasa merperkenalan subjek bahasa asing ke .. misalnya perancis tamil mandarin, biar semua dalam sekolah kebanggsaan

    BalasPadam
  2. setuju 1000%, tapi kalau nak melaksanakan ajenda tersebut, kerajaan mesti lah kuat terutamanya dari orang orang melayu sendiri. S'pore telah melaksanakan nya walaupun mendapat tentangan hebat dari komunis komunis ni tapi akhirnya mereka berjaya.

    BalasPadam
  3. memang bangsa DAPigs ni memang cam haramjadah...bagi betis nak peha plak.....baik yg dlm kerajaan pun x bleh percaya....kalau melayu ckp apa2...semua perkauman....tp kalau diaorang ckp xde apa plak...yg melayu pun nak pecah belah..tu pasal dia orang ambil kesempatan.....kalau dah kiasu tu kiasu gak...paling banyak mkn b_bi tu pasal perangai pun cam ba_i...

    BalasPadam
  4. Semua subjek SJK ada diajar di SK. Tapi cina ni memang babi. SK dilabel sekolah melayu. Beza SJK dan SK cuma nama sahaja. Aku tanya satu je la, ada ke nagara kat dunia ni yang kerajaannya bagi peruntukan untuk pembelajaran bahasa asing? tak penah lagi aku denga ade selain malaysia. orang afrika menduduki amerika lebih 200 tahun tapi ada sekolah di amerika mengajar bahasa afrika sebagai subjek teras? cuba jawab cina cina sekalian...

    BalasPadam
  5. Balik ke tanah besarlah ah beng

    BalasPadam
  6. soal pokoknya, ada berani ka? kwn baik gua pernah mengajar di satu sekolah menengah cina, masa tu sorang pk adalah melayu. x lama kena tukar, gantikan dgn cina. sampai sekarang dari pengetua sampai guru disiplin termasuk kaunselor sume cina. melayu mcm biasalah, mengajar sbb melayu adalah cikgu, bukan 'lause' @ 'sifu', kata kwn gua la. berangan nk letak melayu jd pengetua @ guru besar kt sekolah cina? simpan je la angan2 tu. ni satu lg nk bgtau pasal rasist jugak. kalau satu ppd tu bos dia dh dpt kt cina, pencen @ bertukarnya cina tu, pengganti dia mesti cina jugak!! last, gua tanya balik. ada berani ka? ikut rekod, KPM lwn lembaga pengelola sekolahpun, KPM tombang...

    BalasPadam
  7. Salam,

    Malaysia adalah satu-satunya negara yang membenarkan atau mengadakan sekolah-sekolah mengikut bahasa ibunda masing iaitu Melayu, Cina dan India. Cuba lihat di Singapura, Indonesia dan Thailand. Sekolah-sekolah di negara berkenaan hanya ada satu aliran dan bahasa yang menggunakan bahasa kebangsaan masing-masing. Di Malaysia ini amat bertuah, bangsa Cina dan India bebas mengamal bahasa, budaya dan agama masing-masing. Malah sekolah pun ikut aliran masing-masing. Mungkin dasar ini yang telah menyebabkan orang cina dan india menjadi golongan yang besar kepala. Atau kenyataan ini akan dianggap 'racist'?

    Pendekar Siber
    http://blogpendekarsiber.blogspot.com

    BalasPadam