Khamis, 2 Jun 2011

BIASISWA JPA : AKHIRNYA CINA JUGA YANG MENANG


Isu biasiswa JPA yang menghangatkan suhu politik negara sejak beberapa minggu yg lalu akhirnya selesai selepas kerajaan akhirnya bersetuju menaja 86 orang pelajar melanjutkan pengajian di IPTS dalam negara.

Pembahagian biasiswa mengikut kaum adalah seperti berikut:

- Melayu - 3 orang

- Bumiputera Sarawak - 1 orang

- Cina - 71 orang

- India - 11 orang

Berdasarkan pembahagian biasiswa tersebut, didapati pelajar Cina paling ramai menerimanya, manakala kaum Melayu / Bumiputera hanya mempunyai 4 orang wakil. 

Apa yang GAD boleh jelaskan mengenai isu pemberian biasiswa JPA ini ialah kerajaan sekali lagi terpaksa tunduk kepada kehendak kaum bukan Melayu khususnya Cina. Lepas satu persatu permintaan mereka dipenuhi oleh kerajaan. Memang benar kerajaan terlalu menjaga undi Cina. Berkemungkinan besar selepas ini pasti ada lagi tuntutan yg akan dibangkitkan oleh kaum komunis ini untuk mengaut sebanyak mungkin keuntungan. Mereka berani membuat pelbagai tuntutan kerana mereka tahu kerajaan sekarang amat lemah. Kerajaan lemah kerana orang Melayu sudah berpecah belah. Itu saja kata kuncinya.

Mereka juga tahu bahawa undi mereka sekarang amat laris dan menjadi penentu parti mana yg akan menang pada pilihanraya nanti. Jadi mereka menjadi besar kepala. Amat malang sekali kita orang Melayu terpaksa menghadapi kenyataan ini kerana kelemahan kita juga. Andai suatu hari nanti, kaum komunis ini menuntut pula supaya hak-hak keistimewaan Melayu dimansuhkan, apa yg kita boleh kata?
  

13 ulasan:

  1. Bro, tlg bangkitkan hal ni. Skrg ni bnyk syarikat letakkan syarat wajib boleh bertutur mandarin untuk jwatan pjabat. Org cina smue dlm ofis n gaji sedap, org mlayu die ltak kt bhagian kilang n bhempas pulas nk cari duit. Org mlayu ade diploma boleh jd technician je kt kilang, org cina ada spm je pon boleh jd marketing exec. X caye? G la mane2 kilang, tgok bape kerat cina kt bhgian production, tp bila msuk ofis, blonggok diorg. Ni malaysia, apsal pulak diorg letak syarat wajin boleh bertutur mandarin? Kerajaan tlg la buat sesuatu. Jgn jage ati cina je.

    BalasPadam
  2. Sebagai orang luar....aku hanya perhatikan saja apa yang telah dan sedang berlaku di Malaysia...lebeh2 lagi hak orang2 melayu dan bumiputra dalam hal2 yang tercatet di perlembagaan negara. Jangan hairan kalau suatu
    masa nanti, tidak lagi hak2 tersebut.

    BalasPadam
  3. Bagi mereka mcm-mcm pun, mereka bukan nak undi BN. Mereka tetap jugak undi DAP, yg rugi org melayu jugak. Sampai bila harus kita bersabar???????

    BalasPadam
  4. memang bagilaa apa pun kat cibai ni masa pilihanraya DAPigs jugak depa pangkah .... memang sialllllll

    BalasPadam
  5. aku dah tulis dalam blog perkasa yg konon-konon tuntut jpa bagi 67 peratus kat melayu bumiputra, jangan harap la pada pm sekarang.

    BalasPadam
  6. Sedihnya menjadi melayu. Sebenarnya kerajaan dan pemimpin UMNO yang sangat lemah semua kehendak cina kafir diikut dengan harapan mendapat undi pada pilihan raya.KETEGASAN perlu dalam menangani isu isu tuntutan kaum ini.Alangkah sedihnya jika penerima biasiswa ini terdiri dari kalangan cina cina yang kaya pulak.

    BalasPadam
  7. aku setuju dengan tanpa nama diatas.memang betul dan bernas! Go tanpa namaa! hidup MELAYU!





    LebaiBertuah-

    BalasPadam
  8. Ada 1 cara sahaja nak ajar Najib dan orang kuat Najib. Orang Melayu khususnya ahli UMNO akar umbi turun ramai-ramai buat demontrasi suruh Najib letak jawatan. Kita minta tolong PERKASA supaya bersetuju jadi parti politik dan bertanding di PRU13 nanti. Kita ikrar akan sokong PERKASA sepenuhnya. Kita pastikan PERKASA dapat banyak kerusi dan ada suara dalam kerajaan. Kalau kita cakap dan tak buat apa-apa samalah macam kita cakap dengan tembok. Kini sudah jelas Najib tak pandang orang Melayu.

    BalasPadam
  9. Sebab melayu berpecah jadi umno dah tak kuat terpaksa harap undi cina. Kalau melayu tak undi BN pada piliharaya umum nanti, keadaan akan lebih teruk lagi. PKR dan PAS bodoh tak boleh harap. Kalau ramai melayu undi BN, saya rasa UMNO akan jadi lebih kuat dan berani dalam membela kaum melayu. Ramai menteri yang semangat kemelayuannya tinggi tapi Najib pula pakai kuasa veto dia. Melayu mesti sokong umno dan barisan nasional dan lepas tu kalau najib still dok jaga cina saja kita rakyat tuntut dia letak jawatan.

    BalasPadam
  10. Keputusan-keputusan yang dibuat oleh Najib kebelakangan ini dengan berpihak kepada kaum Cina membuat orang Melayu semakin kecewa dan jauh hati. Dalam sibuk-sibuk Najib naik dapatkan undi orang Cina pada PRU 13, dia sebenarnya sedang kehilangan undi orang Melayu.Merbahaya tu. Harap Najib sedar tentang perasaan orang Melayu ketika ini. Masih belum terlambat baginya untuk membaiki keadaan.

    BalasPadam
  11. Kepada Kerajaan, aku orang Melayu, aku nak JPA taja semua anak-anak aku di universiti dengan tanjaan JPA.... sanggup atau tidak? atau JPA hanya sanggup taja anak-anak Cina sahaja? negara Malaysia ini negara Cina atau Melayu punya?

    BalasPadam
  12. Tak boleh ker dihalau kan je suma cina dalam malaysia nih g memana?hantar loji taik pun boleh. susah cina ada kat malaysia nih, aku sampai nak kuar umah pun boleh terpijak taik anjing.

    BalasPadam
  13. itulah sebabnya melayu kena bersatu atas nama satu parti.umno pegang harap sokongan mca mic.pas nak memerintah harapkan dap.tu sebab sape pun pegang melayu akan lingkup.buka mata luas2.belajar dari kesilapan.

    BalasPadam