Ahad, 24 April 2011

MCA, GERAKAN & SUPP : ANDA BOLEH BERAMBUS DARI BN SEKARANG!!!



Maaf cakap aku sebenarnya memang dah lama meragui peranan parti berasaskan kaum Cina dalam BN spt MCA, Gerakan n SUPP. Bagi aku mereka ni ibarat suara DAP dalam BN yg hanya memperjuangkan hak kaum Cina. Semua permintaan kaum Cina kalau boleh mesti dipenuhi oleh kerajaan.

Kita lihat sahaja apa yg Gerakan buat selepas P. Pinang terlepas ke tangan DAP. Gerakan bagaikan tidak melakukan tindakan proaktif untuk merampas semula P. Pinang. Mereka bagaikan selesa (mungkin juga tidur) dengan pentadbiran DAP. Bagaikan ada pakatan rahsia antara kedua-dua parti ini.

Tapi itulah cara orang Cina bermain politik. Sebenarnya orang Cina ini agak bijak sikit berpolitik berbanding orang Melayu. Berbeza dengan orang Melayu yg berpolitik mengikut emosi, orang Cina memilih parti yang boleh mempertahankan kepentingan mereka seperti perniagaan, bahasa, budaya dan sekolah Cina.

Sebab itu kita lihat walaupun mereka berlainan ideologi politik, namun apabila bahasa dan sekolah Cina diusik, semua parti Cina tidak kira dari BN atau DAP akan bersatu menegakkan hak mereka. Itulah strategi politik yang bijak. Tidak kisah berbeza ideologi tetapi tetap akan bersatu jika kepentingan mereka cuba diancam.

Berbeza dengan orang Melayu, jika sudah berbeza ideologi politik, maka selamanya akan jadi musuh. Walaupun saudara seagama tetapi jika parti lawannya itu memperjuangkan hak-hak bangsa dan agama, ia tetap dipandang enteng oleh parti sebangsa dan seagama satu lagi. Bagi mereka, berpatah arang berkerat rotan.

Kenyataan Presiden MCA, Chua Soi Lek bahawa MCA akan mengkaji semula kedudukan mereka dalam BN jika sokongan orang Cina terhadap mereka terus merundum patut dipandang serius oleh pucuk pimpinan BN. Secara tersiratnya MCA mahu keluar dari BN dan mungkin akan bergabung dengan DAP bagi membentuk sebuah parti cina sepenuhnya.



Pengkhianatan MCA terhadap BN pernah berlaku selepas peristiwa 13 Mei 1969 apabila mereka keluar dari BN selepas tewas teruk dlm PRU 1969. Di sini kita boleh baca permainan politik parti2 Cina dalam BN: mereka akan terus berada dlm BN sekiranya orang Cina menyokong mereka bagi menyuarakan kepentingan kaum Cina. Apabila sudah tidak diterima lagi dan mereka lihat pola sokongan kaum Cina lebih kepada pembangkang, maka mereka akan meninggalkan BN demi membentuk suara kaum Cina yg kuat . Manakala, DAP pula akan berperanan sebagai pendesak di luar BN.

Jadi sebenarnya mereka bergabung secara diam-diam. Hanya orang Melayu saja tidak dapat membaca mainan politik mereka. Sekarang mereka melihat kaum Cina boleh memerintah Malaysia walaupun sebelum ini ia bagaikan mustahil berlaku. Bagi MCA, Gerakan n SUPP, jika berada dalam BN, sampai bila-bila pun jawatan PM tidak akan dipegang oleh orang Cina.



Adalah lebih baik mereka mewujudkan satu pakatan yg melibatkan semua parti Cina dan mereka bergabung sebgi satu entiti politik. Mereka jg tidak perlu risau kerana ada pengkhianat bangsa Melayu (PAS n PKR) yg bersedia mencurahkan khidmat untuk memusnahkan Melayu n Islam di Malaysia.

Bagi aku, kalau MCA, Gerakan n SUPP ingin keluar dari BN biarkanlah mereka pergi. Tidak perlu merayu kpd mereka. Cukuplah dengan segala tolak ansur n permintaan mereka yg sentiasa dipenuhi oleh orang Melayu n kerajaan. Sekarang adalah masa untuk kita meneruskan perjuangan tanpa mereka.  Bagi aku org Melayu blh terus hidup tanpa mereka. Malah, Malaysia akan lebih aman tanpa prejudis perkauman yg bnyk dimainkan oleh kaum Cina.

Orang Melayu tlh lama bersabar. Apa yg puak ultra kiasu ni tidak buat kepada org Melayu. Mempersoalkan hak keistmewaan Melayu, kuasa Raja-Raja Melayu sehinggalah kepada memperlekehkan agama Islam. Semuanya amat menyakitkan hati orang Melayu.

Hanya perpaduan sj yg boleh menguatkan org Melayu semula. Lupakanlh segala sengketa lama. Perjuangan menegakkan agama n bangsa perlu diutamakan. Ingat macamna hebat pun kita bergaduh kita tetap mengadap kiblat yg sama n kita tetap mengucap syahadah yg sama.

     

9 ulasan:

  1. aku sokong artikel ni. orang melayu kena bertindak. bersatu dan berpadu adalah jalan terbaik. klau melayu UMNO/PAS/PKR bersatu hati dan bermuafakat insyaAllah cina haram jadah ni takkan berani. hanya kita sendiri yang boleh menyelamatkan bangsa kita. jangan di hrap pada india yang selalu jadi lalang.

    BalasPadam
  2. dah lma isu atau topik ni bermain di fikiran aku....ternyata kebenaranya.....parti2 diatas adalah musuh islam yang nyata.....berpadulah wahai anak cucu cicit Hang Tuah...jgn dibiarkan mereka bermaharajalela bermain api di tanah Melayu yg tercinta ini....cukup lah...cukuplah..sampai kehari ini...ayuh...bangun...Allahuakbar...

    BalasPadam
  3. Kaum Yahudi di Malaysia yang akan membinasakan orang ISLAM...bersatulah atas nama ISLAM..

    BalasPadam
  4. takkan lah PM dan menteri2 melayu yg lain tak bole buka mata dan fikirkan semua yang terjadi ni....kenapa nak dibiarkan cina2 ni pijak umno..ada agenda yang tersendiri ker menteri2 melayu ni takut kena sabotaj ekonomi dgn bangsa kapir ni....

    BalasPadam
  5. Selamat Datang GAD!
    Mantap bro. DAP sememangnya sasaran utama kita. Jika Cina Malaysia boleh tunjukkan kesatuan mereka dalam tentukan hala tuju politik mereka kenapa kita tidak?

    Apa Malayu cukup selesa jadi pekerja setia bagi taukey-taukey cina? Mereka ternyata solid dalam hal bahasa, budaya, pendidikan dan akhbar. Melayu kena belajar dan lakukan sekarang sebelum terlambat.

    BalasPadam
  6. bangsa CINA ni tamak..
    mereka pula suka asak dan test market.
    oklah..kalau nk test market perkauman..
    jgn salahkan MELAYU ye CINA BABI...
    air yg sejuk..kalau di panaskan pn akan melecur juga bile tersimbah..
    watch out NAMEEWEE and da gengs.. we NEVER EVER FORGET wht u had done.. see u..!

    BalasPadam
  7. aku rasa nnt penganot2 bahlol PAS dulu yg akan lawan MELAYU..
    sebelum CINA.. sbb CINA ni cerdik..diorg takut mati.. mau hidup kaya..
    PAS ni parti bodoh.. sampai Islam MELAYU terjejas pn masih anggap ini permainan UMNO.. utk pancing undi..
    mereka org PAS ni tunggu CINA penggal atau rogol anak bini baru tau.. xhabis2 nk bersangka baik dgm kafir dan bermusuh dgn MELAYU ISLAM

    BalasPadam