Khamis, 4 Disember 2014

British telah lama rancang hapuskan ketuanan Melayu


Agen Freemason, Stamford Raffles yg kononnya diisytiharkan sbg org yg membuka Singapura di dalam memoirnya telah menggariskan cara British untuk melemahkan kekuatan Melayu Islam di Tanah Melayu:

1. British perlu membawa masuk secara besar2an pendatang Cina dan India ke Tanah Melayu dgn menggunakan alasan ekonomi. Ini perlu dilakukan bg memastikan Tanah Melayu tidak dihuni oleh hanya org Melayu. Tanah Melayu yg dikuasai sepenuhnya org Melayu akan membuatkan Islam mnjadi kuat n boleh mmbahayakan penjajah. Jadi bg melemahkan Melayu n syiar Islam,Tanah Melayu atau Malaysia kini perlu dimajmukkan.

2. Sekat hubungan yg rapat antara Raja n pemimpin Melayu dengan ulama dari Tanah Arab. Pengaruh yg kuat dari ulama Arab boleh mengembangkan syiar Islam bukan shj di Tanah Melayu tapi juga Nusantara. Oleh itu perkaitan antara Arab dgn Nusantara perlu dihapuskan. Sebab itu,para orientalis begitu keras menafikan kedatangan Islam ke nusantara ini adalah melalui Tanah Arab.

Kini, 2 langkah di atas benar2 tlh mmberi kesan negatif kpd org Melayu Islam khususnya di Malaysia. Masyarakt majmuk yg wujud di negara ini bnyk mendtgkn bnyk masalah spt kesukaran org Islam utk mngamalkan Islam scra syumul. Bayangkan mahu laksanakn hukum hudud pn kena minta kebenaran dr org kafir yg dulu adalah kaum pendatang.

Kesimpulannya, British tlh hampir berjaya memastikan syiar Islam mnghadapi kesukaran utk dinyalakan di negara ini. Ditambah lagi dgn perpecahan org Melayu n sikap pemerintah yg terlalu berlembut dgn bukan Melayu mnjadikan perancngn British ini hampir sempurna 100%.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan